Hvordan lykkes du på nett?

Når vi handler på nett, skal det gjerne være så ukomplisert som overhodet mulig. Dette er tilsynelatende den fremste grunnen til at netthandel er så populært blant nordmenn. I tillegg til at vi sparer tid og krefter, er det enkelt å sammenligne priser. Forbrukeren sitter derfor med de sterkeste kortene.

Færre avbrøt kjøp på nett i 2019

I 2019 opplevde vi et markant fall i andelen nordmenn som avbryter et kjøp på nett. Dette skyldes at vi i stadig større grad er komfortable og fortrolige med å handle på nett. Når vi likevel avbryter et kjøp, er det som oftest fordi totalprisen viser seg å bli høyere enn det vi hadde regnet med.

En av de mest vesentlige indikasjonene på at netthandelen i Norge har styrket seg siden 2018: Færre avbryter kjøp på nett. Norske nettbutikker blir hele tiden bedre til å skape en enkel og trygg kjøpsreise. I løpet av de siste tre månedene i 2019 avbrøt kun 38 prosent av forbrukerne et kjøp. I 2018 lå denne andelen på 49 prosent. Utviklingen viser at forbrukerne i økende grad er komfortable med å handle på nett. Nettbutikkene har blitt flinkere, og vi er mer vant til å shoppe på nett nå enn for bare ett år siden. Alt går raskt innenfor netthandel (ref Rapporten fra Nets og Dibs, Norsk E-handel 2019)

Hva skyldes forskjellen at noen lykkes og andre ikke?

Det kan være mange grunner til at noen lykkes og andre ikke. Det kan være faktorer som sortiment eller økonomiske grunner. Men om man ser vekk fra dette så er det noen grunnleggende punkter som du bør tenke på og gjennomføre slik at du stiller like sterkt som alle andre uansett forutsetningene over.

Den visuelle opplevelsen

Det er viktig at kundene får gode opplevelser når de besøker din butikk på nett. Design, struktur, bilder og tekster skal være innbydende, kundevennlige og holde høy kvalitet. Tenk på å gi dine kunder en mest mulig lik opplevelse som om de er på besøk i en vanlig fysisk butikk. Når dine kunder besøker deg kanskje for første gang så er de sitt møte med deg kanskje din hovedside. Her er det viktig at du gir kundene et inntrykk av hva de kan forvente å finne inne i din butikk. Tenk på siden som butikkens utstillingsvindu. En fysisk butikk bytter hele tiden på sin vindusutstilling for å lokke kunder inn i butikken. Det må du også gjøre på nett. Ser de ikke noe som fenger der så går de helt enkelt ikke inn i butikken og da får du ikke noen besøkere.

Funksjonalitet -gjør det enkelt for dine kunder

Når du tar de med videre inn i butikken så skal det være enkelt å orientere seg.

Dine viktigste salgsfremmende budskap til kunde skal følge med på alle sider. Har du gratis frakt? Betaling med faktura? Fri retur? Rask levering? Dette må kunden se i hele prosessen.

Menyer må alltid være ryddige og enkle å forstå. Må en kunde bla seg frem og tilbake så kan det være de roter seg vekk og ikke finner tilbake. Da er salget og kanskje også kunden tapt.

Bilder må være tydelige og gi kunden et best mulig inntrykk av dine produkter. I en fysisk butikk kan kundene ta på og undersøke produktene. Det er viltig at du tilnærmer deg kunden så godt du kan også på nett. Vis nærbilder på produktene. Vis de fra alle kanter og vis de i bruk.

Tekster må være beskrivende og fyldige. Beskriv hvordan produktet ser ut, hvordan det fungerer og kom gjerne med tips og råd til hvordan det brukes. Skriv de tingene du ville sagt til kunden hvis du hadde hatt en fysisk butikk. Skriv selgende og hyggelige tekster.

Bruksanvisning. Det må være en tydelig bruksanvisning. Selger du klær må du oppgi hva klærne er laget av og hvordan du behandler de. Selger du tekniske produkter så må alle spesifikasjoner på plass. Det skal ikke være noen tvil her om hva du tilbyr. Her kan du nemlig miste salg på veien. Det er viktig at dine kunder føler seg trygge.

Salgsfremmende tekster. Ikke vær redd for å skrive fyldige produkttekster. I WooCommerce finnes det mulighet for en kortere beskrivelse der du sammenfatter og en mer fyldig beskrivelse der du kan skrive resten.

Kunder må kunne kontakte deg hvis de lurer på noe. Gjør det alltid lett for kunder å kontakte deg. Oppgi telefon, epost og aktivere chat i din butikk. Å drive nettbutikk krever oppmerksomhet mot dine kunder. Du må være tilgjengelig når de er i butikken din. Er du ikke tilgjengelig 24/7 så bør du informere om når de kan nå deg og hvor lang tid de kan forvente seg at det tar før de får et svar.

Kjøpsprosessen må være enkel og oversiktlig. Det skal være få klikk for å komme seg fra produkt til kasse og videre til kjøp. Vær ærlig med fraktkostnader hele veien for her er det en del avhopp i kassa som fører til tapte salg.

La kundene oppleve noe inne i butikken. Det er gøy når det er aktivitet og skjer mye i en butikk. Det finnes mange spennende funksjoner du kan jobbe med for å skape mersalg. Å være aktiv er helt nødvendig for å drive på nett. Driv butikk, ikke et utstillingsvindu. Tilby kundene dine en komplett kjøpsopplevelse! Her kan vi bidra på mange områder for å skape aktivitet og trafikk.

Relaterte produkter og andre mersalgstriks er det lurt å bruke. “Kunden som kjøpte denne, likte også denne”. “Nå er du 326,- fra gratis frakt”. “Handler du for 500,- så kan du kjøpe et skjerf for 19,-” Mulighetene er mange og vi kan installere funksjoner i din butikk som hjelper deg å ta de i bruk. Her er noen tips!

Ta kontakt med oss for en prat om salg og hvordan du kan få en levende nettbutikk! hei@shoppingnorge.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Shopping Norge AS

  • Rosenholmveien 25, 1404 Trollåsen

  • Org: 924 568 747

Kontakt oss

  • +47 99 09 09 25

  • hei@shoppingnorge.no

Følg oss